Thursday, November 02, 2006

Schackspelaren som blev elitcyklist.

1982 eller 1983 tror jag att det var, när en ung gottläning, Anders Hjort, dyker upp på min dåvarande arbetsplats på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Det var tidigt på våren och jag hade min Chesini stående i omklädningsrummet. Anders frågar vem som rår om cykeln som står där nere, jag säger att det är min. Han blir väldigt intresserad av den och börjar en lång utfrågning, det han berättar om sig själv är att han aldrig hållit på med idrott i någon större skala men däremot har varit en mycket duktig schackspelare. Han har en dröm och det är att åka Vättern Runt så han bestämmer sig ganska snabbt för att köpa en cykel. Han styr stegen till Janemars och inhandlar en Nishiki, tror jag. Börjar träna rätt så bra och åker sin Vätternrunda med mycket heder i behåll. Jag vet inte om det var under detta motionslopp som gnistan tändes, för det gjorde den med besked. Anders börjar att träna som besatt, längre och längre sträckor och bättre och bättre blir han. Vinterträningen sköter han på testcykel, och våren som kommer så tränar vi mycket tillsammans och vi kör många långa och hårda pass. Men det är ett problem och det är att Anders lever i princip på smörgåsar och det går inte så bra, en dag rasar han i hop i sin trappuppgång och en granne hittar honom och ringer ambulans, han hamnar på IVA då man på akutmottagningen upptäckt ett patologiskt EKG. Men efter att ha legat där några dar och blivit ompysslad av galanta damer berättar Anders att han alltid haft denna defekt på härtat. Efter utskrivning tar han tag i träningen och sköter kosthållning bättre. Anders byter klubb till Uppsala CK och blir en lovande elitcyklist. Vintern 85-86 tränar han som en demon, åker på läger till Mallorca och kör skiten ur alla, när dom kommer hem kör han några pass sen ställer han sin cykel som då är en Chesini på ballkongen och där tror jag att den står fortfarande. Det har inte blivit många km. sen dess, Anders bytte spår och började tävla i ÖL-SM där han tog en silvermedalj om jag inte minns fel. Det blev en kort men intensiv karriär som cyklist, men vi gjorde många fina pass tillsammans både på jobbet och på vägarna.

2 Comments:

At Thursday, 02 November, 2006, Blogger Robert Edin said...

Kul att du känner till Tim Krabbe, men han kommer från Holland och jag har en fantastisk bok som han skrivit, den heter "Cyklisten" och är en roman om en tävlingscyklist, och man kan kan känna igen känslan han beskriver i boken.

 
At Sunday, 01 November, 2009, Anonymous Dottern said...

Kul att läsa om Anders Hjort. En fin historia! Kram Elin

 

Post a Comment

<< Home