Sunday, November 05, 2006

Gamla hjältar

När man var barn hade man idoler, min största idol var Sven "Tumba" Johansson ishockeyspelare av guds nåde. I vuxen ålder har man väl inte direkt idoler, men väl idrottsmän som kan mankan ha som någon slags förebild och känna stor respekt för. För mig har det framförallt varit en Irländsk cyklist som heter Sean Kelly, även kallad "The Hard man". Han är enligt mitt tycke en av dom bästa genom tiderna, enastående enadagarscyklist som kunde vinna både Paris Robuiax och Liege Bastoge Liege, två helt olika typer av tävling. Kelly var en etapploppscyklist också, framför allt i enveckors lopp som Paris Nice som han vann 7 år i rad, fenomenalt. Genom att vinna Spanien runt visade han att han klarade ett treveckors lopp också, han för övrigt på väg att vinna detta lopp även året innan han vann men blev då tvungen att bryta några dagar före målgång i ledartröjan med ett svårartat ridsår. Kelly var bra från tidiga våren till sista tävlingen på hösten. Han sista seger i Lombariet runt vann han på en cykel av märket Concorde och den finns att beskåda på CykelCity i Göteborg. Innebörden av att träna i dåligt väder gick upp för mig en gång då jag läste en artikel om Kellys träning, han tränade oavsett väder och vind, det är sånt som ger hårdhet och ger en mytiska smeknamn. I dag finns inte denna typ av cyklister, Erik Zabel är den som kommer närmast.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home