Wednesday, June 17, 2009

Klistra däck

1990 slutade jag att i stort sett att använda tubdäck, på mina tempohjul satt dock tuben kvar. Anledningen är enkel, kanttrådsdäcken blev bättre och bättre så valet var ganska enkelt. I dag skulle jag aldrig komma på tanken ens att köra på tubdäck. Men det finns några som fortfarande härdar ut, förutom proffsen då som har hjälp av mekaniker med att klistra däcken. Att klistra däck är egentligen inget märkvärdigt om man har gjort det några gånger, men så är det väl med det mesta här i livet. Det som gäller är att man är noggrann och börjar i god tid innan hjulen och däcken skall användas. Förr var kvalitén bättre på tubdäcken än vad det är idag, fråga Miike, det är väldigt svårt att få tag på däck som blir helt runda när dom är på, jag tror att det som säljs i affärer är andra sortering, proffsen skulle aldrig åka på dessa däck. Kanttrådsdäcken är det inga sådana problem med. Men som sagt, att klistra däck går bra, jag har hjälpt en gosse med det i dag och det gick nog bra, det blev acceptabelt runt och rakt, förhoppningsvis så sitter dom kvar också.

2 Comments:

At Wednesday, 17 June, 2009, Anonymous Anonymous said...

Tack för hjälpen idag! Kanske ska fundera på ett par fina och lätta kanttråd då istället för att köpa ett par tubisar.

/Svanebo

 
At Wednesday, 17 June, 2009, Blogger Tom said...

Ja för fan.

 

Post a Comment

<< Home