Saturday, November 11, 2006

Teknisk utvekckling.

Sundsvallscyklisternas vårläger -92 Det är Lakritsmannen som ligger först.

Under dom år jag cyklat så har jag fått uppleva en otrolig utveckling på cyklar och cykelkläder. Min första cykel var en blå Monark tillverkad av Reynolds rör, den var utrustad med Camagnolo Nuevo Record, bromsarna var av märket Mafac. Utväxlingen var 54/42 x 13-19 på en 5-delad krans. På den tiden var det bara tubdäck som gällde. Efter några år kom det 6-delade kransar och det tyckte man var ett stort kliv framåt. 1975 köpte jag en Colnago i Italien och det var en otrligt fin cykel, kjejehjulen var urfrästa och Colnagos treklöver var ingraverat. På den satt det en regina guldkrans och guldkjedja, mycket coolt. Sen kom då 7-delade kransar och då kom även 12 klingor, då bytte jag till 53 klinga fram. 1985 kom en av dom enligt mitt tycke bättre inovationerna och det var Look´s klippslösa pedaler, genast blev rundtrampet mycket bättre. 87 kommer Shimano med 8-delat och växelreglage med fasta lägen och då tänkte jag att mycket bättre än så här blir det inte, men där tog jag fel, för 1990 kommer Shimano med växelreglage i bromshandtagen STI. Nu kommer även 11 klingor. Ett stort steg i utveklingen, tänk bara i en spurt, man kunde dra igång på 14 och sen växla under fullt tryck ner till 11. 1996 kommer 9-delat och nu har vi 10 deladade kasseter. Shimano har varit vägledande och mycket av utvecklingen har kommit från Mtb. Det bästa på klädsidan var när cykelbyxor i lycra kom i slutet på 70-talet, det innebar slut på skavsår och byxor som blev dubbelt så stora när det regnade. Även på hjul och däcksidan har det hänt mycket, jag trodde väl aldrig att jag skulle köra på kantrådsdäck men det har jag gjort sedan 1992. Hjulen som finns i dag är i dom flesta fall maskinbyggda med mycket hög kvalitet, bra hjul fanns det tidigar också, jag har ett bar Mavic Gp4 handbyggda 1979 som fortfarande är i mycket finnt skick. Byggda av Tomas Runnevik från Uppsala. Han kan detta hantverk. Men det jag tycker har utvecklats bäst är ramarna, från stålrör till carbon är steget stort.

5 Comments:

At Saturday, 11 November, 2006, Blogger Nordström said...

Det är kul med utveckling! Just växelreglagen måste vara en stor grej... Själv har jag inte prövat det gamla men kan tänka mig att det var lite jobbigt att behöva flytta armarna för att växla!

 
At Sunday, 12 November, 2006, Anonymous Anonymous said...

Nordström!!!

Det var inte att slippa flytta armarna som var den stora grejen med växelreglage/handbroms kombinerat på styret. Grejen är att man kan t.ex.
stå i uppförsbackar och växla. Med växelreglage på ramen var man tvungen att sätta sig ner för att växla och tappade på så vis momentum. Mitt tips till Nordström är att låna en gammal cykel med friktionsreglage på ramen och prova
att stå och växla i en uppförsbacke!

 
At Sunday, 12 November, 2006, Blogger Nordström said...

Oj, det var värst... ja man kanske borde låna någon gammal jonne och känna historiens vingslag! Antar att vi är rätt bortskämda med dagens cyklar!

 
At Wednesday, 15 November, 2006, Anonymous Anonymous said...

Själv startade jag med 6-växlar 52-13. Jag hade clips vilket inte var nån höjdare om man ramlade. En mindre omkullkörning ledde ofta till en lång sjukskrivning. Däremot var det nog lättare att överaska med ett ryck när det var växlar på ramen. Snacket att man hade fel växel förkommer sällan nu. Skönt att Shimano tog över utvecklingen från Campa. Till Shimano finns det alla fall reservdelar att köpa. Dessutom är gamla och nya komponenter ofta kompatibla med varandra.

 
At Wednesday, 15 November, 2006, Anonymous Anonymous said...

Själv startade jag med 6-växlar 52-13. Jag hade clips vilket inte var nån höjdare om man ramlade. En mindre omkullkörning ledde ofta till en lång sjukskrivning. Däremot var det nog lättare att överaska med ett ryck när det var växlar på ramen. Snacket att man hade fel växel förkommer sällan nu. Skönt att Shimano tog över utvecklingen från Campa. Till Shimano finns det alla fall reservdelar att köpa. Dessutom är gamla och nya komponenter ofta kompatibla med varandra.

 

Post a Comment

<< Home